מתכוננים לראיון עבודה? על זה לא חשבתם…

זומנתם לראיון עבודה? מצוין.

 

זו ההזדמנות שלכם לבחון האם זה המקום שתרצו לבלות בו כמה שעות ביום? האם זו החברה שתרצו להשתייך אליה? האם אלו האנשים שתרצו לעבוד איתם?

זכרו, ראיון עבודה הוא ראיון הדדי.

במציאות החדשה שנוצרה בתקופת הקורונה, תהליך הגיוס מתקיים ברובו באמצעים דיגיטליים. אם אתם נמצאים בשלב מתקדם בתהליך הקבלה לעבודה- התעקשו להגיע לראיון גם במשרדים עצמם.

הביקור במשרד יעזור לכם להבין על ההתנהלות במקום, ובמאמר הזה תגלו למה כדאי לשים לב.

הקדימו להגיע לראיון העבודה. זמן ההמתנה עד תחילת הריאיון יספק לכם את האפשרות להירגע מהדרך, לקחת נשימה ולהתחיל את הפגישה כשאתם נינוחים.

להגעה המוקדמת יש יתרון נוסף, זו ההזדמנות שלכם לבחון את סביבת העבודה ולהתרשם מהאווירה הכללית ומהאנרגיה שאתם חשים במקום.

סביבת העבודה תשפיע עליכם אם תעבדו במקום: על זמן ודרך ההתאקלמות בתפקיד החדש, על היעילות והתפוקה, על הגיבוש החברתי, על הקשרים עם החברים בצוות ועם הלקוחות, על תחושת המשמעות והסיפוק ועל מידת החיבור שתחושו לארגון.

סביבת העבודה תשפיע אפילו על מצב הרוח שלכם מחוץ לשעות העבודה ויותר מזה, יש לה השלכות על הבריאות שלכם.

אם כך, מהם הדברים שכדאי שתבחנו בעודכם ממתינים לראיון?

עיצוב המשרד – מחקרים מגלים שלעיצוב ואסתטיקה יש השפעה ישירה על המוטיבציה והביצועים של האנשים במקום. הנראות של המשרד גם משפיעה על האווירה הכללית, על האנרגיות וגם מעידה על היחס וההשקעה של המנהלים במקום ובעובדים.

כאן המקום להדגיש שאין כוונה לעיצובים יוקרתיים המאפיינים חברות הייטק. ממש לא. הכוונה היא לבחון האם מישהו השקיע מחשבה על הנראות והאסתטיקה ועל האנשים שעובדים במקום.

שימו לב האם המקום מעוצב בצורה מזמינה? כיצד נראים הקירות ומה תלוי עליהם? האם עמדות העבודה נמצאות באופן ספייס או שכל אחד יושב בפינה או במשרד שלו? האם העיצוב משדר אווירה נעימה וקלילה? או תחושת כבדות? מה התחושות שעולות בכם כשאתם ממתינים?

האנשים– שימו לב כיצד נראים ונשמעים האנשים שעובדים במקום? האם הם אדיבים אליכם? האם הם מחייכים ומברכים אתכם לשלום? או שהם רשמיים ובקושי מביטים אליכם ועונים לכם.

האם יש שיחות מסדרון? אנשים מדברים וצוחקים ביניהם? או שכולם ממהרים בסבר פנים רציני ולא מעיפים אליכם אפילו מבט?

מה הקולות הנשמעים מהמשרדים? אתם שומעים קולות דיבור וצחוק? ויכוחים? או שיש שקט ולא נשמע שום קול?

האם הדלתות של המשרדים פתוחות וניתן לראות בעדן את האנשים? או שהאנשים ספונים במשרדים שלהם וכל הדלתות סגורות?

הסביבה החברתית היא שיקוף ישיר של היחסים בין האנשים שעובדים במקום. ניתן להבין באמצעותה על הקשר בין האנשים, על השיתוף בידע, על התקשורת בצוות ועל תחושת המחוברות לבארגון.

 

 ומה הקשר לחדרי השירותים?

ישנה הנחה שאומרת שאפשר ללמוד על איכות מסעדה על פי השירותים והמטבח שלה. על אותו משקל יש שני מקומות נוספים שיגלו לכם עוד על מקום העבודה שאתם מתראיינים אליו והם: פינת הקפה והשירותים.

פינת קפה היא מעין מראה של המקום. האנרגיות בפינת הקפה משקפות את האנרגיה במקום העבודה. בפינת הקפה מתקיימות השיחות הלא פורמליות, שם אפשר לקבל הרבה מאוד מידע באופן לא פורמלי ואפשר לייצר קשרי חברות.

לכן, אם יציעו לכם משהו לשתות- תיענו בחיוב ואפילו תתנדבו להכין לעצמכם את הקפה, כך תוכלו לבחון האם פינת הקפה היא מקום מזמין? נקי? עד כמה המקום נעים ומפרגן לעובדים? האם יש שם אנשים? האם מתקיימות שם שיחות חבריות?

אגב, אם המראיין שלכם מלווה אתכם לפינת הקפה- זאת הזדמנות עבורכם לייצר איתו סמול טוק ולשבור את הקרח רגע לפני שאתם מתחילים את הריאיון.

חדרי השירותים – השקעה בעיצוב של החללים הציבוריים היא ברורה מאליו. אתם רגילים לראות חדרי קבלה נעימים או אפילו מפוארים, משרדי הנהלה מושקעים ומעוצבים. אבל חדרי השירותים הם חדרים "שקופים", לא מדברים עליהם, לא מתגאים בהם. הם פשוט קיימים.

המבחן האמיתי של מקום הוא בהשקעה במקומות ה"שקופים". בדיוק כמו קפה ואוכל, גם שימוש בשירותים הוא צורך בסיסי ונדרש בכל מקום עבודה. תשומת הלב של ההנהלה לעיצוב, לתחזוקה ולמיקום של חדרי השירותים היא נושא חשוב ומשפיע.

תתפלאו אבל ההנחה היא שההשקעה במקומות ה"שקופים" מביאה לידי ביטוי את היחס של ההנהלה לעובדים. (לחצו כאן לקרוא על מחקר בנושא).

ההנחה הזו, מניסיוני, מעבודה עם ארגונים ומקומות שונים נכונה מאוד.

בשירותים תוכלו לבחון האם המקום מתוחזק? האם הוא נקי? הפחים מרוקנים? האם יש סבונים ונייר מוכן לשימוש?

סממנים נוספים היכולים לרמז על סביבת העבודה מופיעים בכל השלבים בתהליך המיון. החל מהפנייה הראשונה אליכם וכל צורת התקשורת איתכם וכמובן גם בראיון עצמו (אקדיש להם מאמר בנפרד).

סימן אחד ויחיד לא בהכרח מעיד על מקום בעייתי, אבל מניסיוני- במקומות שהם בעיתיים תגלו כמה וכמה סימנים במקביל שידליקו לכם נורית אדומה.

אם מתעורר בכם ספק, תבדקו שוב ותקבלו את ההחלטה הנכונה עבורכם.

בהצלחה.

רוצים לדעת עוד על היערכות לראיון עבודה? מוזמנים לקרוא ולצפות גם כאן:

על שיווק עצמי בראיונות עבודה

על הצגה עצמית בראיון עבודה

כיצד להיערך לראיון בזום?

 

שתפו מאמר זה

מאמרים נוספים
שאולי יעניינו אותך